Państwowa Komisja Badania wypadków Morskich uznała za uzasadnione skierowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycje działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości, do następujących podmiotów:
PKBWM zaleca wdrożyć procedury zapewniające odnotowywanie i
zachowywanie wszystkich istotnych informacji, podanych przez zgłaszające
się osoby, nawet jeśli w danej chwili nie są podstawą do
natychmiastowego wszczęcia akcji. Należy przeszkolić inspektorów
operacyjnych w zakresie sposobu rozmowy z osobami będącymi w stresie
i
zalecić inspektorom udzielanie wszelkiej pomocy, jaka jest możliwa w
danej chwili. O ile tylko nie jest akurat prowadzona inna akcja,
inspektor powinien co najmniej otworzyć ALRS vol. 5 i podać stosowne
konkretne kontakty. W rzeczywistości jednak, zamiast kierowania
powierzchownych informacji w stronę rozmówcy, MRCK zapewne powinno
wykonać dokładnie to, co wykonało nazajutrz UK MRCC – próbować połączyć
się z jachtem, a po 24 h bez kontaktu – zawiadomić służby SAR w rejonie,
przekazując wszelkie starannie zebrane informacje.
1. Polecić Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa zawarcie umów z
dealerem systemu Iridium umożliwiającymi namierzania abonenta w trybie
„Iridium Polling/Iridium Rescue” w ramach prowadzonych akcji
poszukiwania SAR wzorem wielu innych ośrodków ratownictwa na Świecie.
2.
Wprowadzić zmiany w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dn. 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego
uprawiania żeglugi przez jachty morskiej:
a.
W części I należy zastąpić sformułowanie „koło…zaopatrzone w pławkę
świetlną i tyczkę z flagą” tak, by uwzględnić rozwiązanie polegające na
zaopatrzenie tyczki w światło sygnalizacyjne, bez oddzielnej pławki świetlnej.
b.
W części IV należy zastąpić sformułowanie „satelitarny telefon
komórkowy” przez „telefon satelitarny” z wymogiem uwzględnienia rejonów
zasięgu poszczególnych systemów satelitarnych, zależnie od rejonu
żeglugi.
PKBWM zaleca umieścić w ramowych programach szkolenia i w wymaganiach egzaminacyjnych na pozwolenia operatorów SRC i LRC zagadnienia dotyczące zapewnienia obsługi urządzeń GMDSS w niebezpieczeństwie także w sytuacji, gdy operator jest niezdolny do obsługi tych urządzeń (tzw. karty procedur i instrukcje dla całej załogi).
PKBWM zaleca uwzględnić wymaganie posiadania uprawnień radiooperatora jako warunku wydania patentu kapitana jachtowego.