Państwowa Komisja Badania wypadków Morskich uznała za uzasadnione skierowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycje działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości, do następujących podmiotów:
Zaleca przeprowadzenie audytu wszystkich jednostek organizacyjnych posiadających upoważnienie do prowadzenia szkolenia pilotów. Celem audytu powinno wyeliminowanie niezgodności wynikających z niespełniania wymagań obowiązujących przepisów, a także wdrożenie monitoringu procesu szkoleniowego.
Zaleca armatorowi statku „Selfoss” dokonanie weryfikacji i
uaktualnienia rozdziału „Żegluga z pilotem” w Księdze zarządzania
bezpieczeństwem tak aby odpowiadał aktualnym przepisom międzynarodowym
oraz aktualnej interpretacji wynikającej z programu „Dowodzenia wachtą
nawigacyjną” (BRM).
Jednocześnie Państwowa Komisja Badania Wypadków
Morskich zaleca rozważenie skierowania na ten kurs kapitanów oraz
oficerów nawigatorów zatrudnionych na statkach eksploatowanych przez
armatora.
Zaleca sporządzenie aktualnej instrukcji eksploatacji nabrzeża Hutników uwzględniających aktualne wyposażenie, a w związku z tym nowej instrukcji BHP dla obsługujących dźwigi i suwnice. Należy uwzględnić procedury kontrolne określające obowiązki i odpowiedzialność osób funkcyjnych za bezpieczne przeprowadzenie operacji cumowania i odcumowania.