Pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin
emblem

Telefon alarmowy


E-mail

Zgłoszenie wypadku przez:

KAPITAN /LUB ARMATOR

(dotyczy statku lub jednostki pływającej)

UŻYTKOWNIK INFRASTRUKTURY

(dotyczy uszkodzenia nabrzeża lub infrastruktury)
logo

2016 Zalecenia wynikające z raportu końcowego WIM 44/15 – statek Altamar i bunkierka Palica

5. Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacji kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

W wyniku przeprowadzonego badania Komisja ustaliła, że bezpośrednią przyczyną uderzenia statku „Altamar” w statek „Palica” była utrata sterowności przez statek „Altamar” wskutek awarii maszyny sterowej i zablokowania steru wyłożonego na lewą burtę. Stałe wychylenie steru spowodowało niekontrolowany zwrot statku w lewo i uderzenie w dziobową część prawej burty bunkerki „Palica” zacumowanej przy burcie promu samochodowo-pasażerskiego „Baltivia”.

Przeprowadzone przez Komisję symulacje manewrów statku o podobnych parametrach do statku „Altamar”, w podobnych do istniejących w chwili wypadku warunkach, pokazały, że możliwe było zatrzymanie statku i uniknięcie zderzenia.

(…) Komisja uznała, że kolizji na torze wodnym w Świnoujściu można było uniknąć, a działania podjęte przez kapitana i pilota statku „Altamar” były niewystarczające. Użycie, zgodnie z oświadczeniami osób znajdujących się na mostku, silnika statku (początkowo „stop”, a następnie „cała wstecz”) było zbyt późne i nie zapobiegło kolizji.

Komisja zwróciła również uwagę na niezgodną z dobrą praktyką morską, stosowaną na statku „Altamar” praktykę wykorzystywania pilota do sterowania statkiem podczas wejścia do portu. Czynność sterowania na podejściu do portu powinna być powierzona doświadczonemu marynarzowi. Marynarz – sternik manewrowy, zwykle znający dobrze zachowanie się statku i jego reakcje na ster oraz statkowe urządzenie sterowe, prawdopodobnie wcześniej wykryłby niesprawność w pracy urządzenia, zdołałby odpowiednio szybko przełączyć pompy steru i zapobiec kolizji.