Komisja uznała za uzasadnione skierowanie do armatora statku Newa Reederei Erwin Strahlmann następujących zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca:
1) opracowanie i zamieszczenie w KZB armatora procedur zapewniających ciągłość nadzoru ze strony działu technicznego armatora nad remontami statków, prowadzonymi w stoczniach remontowych, przewidujących między innymi taką sytuację, jaka miała miejsce na statku Newa, gdy w trakcie remontu zaokrętowanych było kolejno kilku starszych mechaników;
2) systematyczną kontrolę przez inspektorów technicznych armatora zgodności nastaw wartości parametrów w systemach zabezpieczenia SG statków z dokumentacją techniczno-ruchową; zmiany nastaw parametrów SG przez załogę powinny być uzgadniane z inspektorem technicznym odpowiedzialnym za statek i udokumentowane wpisami w dzienniku maszynowym, a informacja dotycząca dokonanych zmian odnotowywana w formularzu przekazywania obowiązków (CL-012) wypełnianym podczas zmiany starszych mechaników;
3) regularne informowanie starszych mechaników o konieczności przestrzegania rocznego harmonogramu badania właściwości fizykochemicznych oleju obiegowego SG, według procedury Li-030 zawartej w KZB, w szczególności podczas pobytu statku w stoczni remontowej, gdy prowadzone są prace remontowe na SG;
4) uwzględnienie w procedurach KZB procedur dotyczących postępowania załogi po wejściu statku na mieliznę, w tym obowiązku sondowania głębokości wokół statku, sprawdzania stanu zbiorników dennych balastowych i paliwowych, zenz w ładowni, wycieków oleju za burtę itp.