Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich uznała za uzasadnione skierowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegnięcia podobnemu wypadkowi w przyszłości, do następujących podmiotów:
Zwrócenie szczególnej uwagi na
komunikację między członkami załogi pracującymi na pokładzie holowników,
szczególnie na jednostkach starszej generacji, ze względu na utrudnioną
lub niemożliwą obserwację pracujących na pokładzie członków załogi
przez kapitana oraz obsługującego windę mechanika.
Przy współczesnych
możliwościach technicznych można (i trzeba) zastosować urządzenia do
komunikacji głosowej, która jest komunikacją szybką, nie wymaga kontaktu
wzrokowego, ma większe możliwości przekazywania precyzyjnych informacji
niż gesty. Słuchawka gwarantuje dobrą komunikację ze współpracownikami
oraz częściowe odizolowanie się od zakłóceń zewnętrznych. Ponieważ
holownik „Euros” jest małą jednostką, zastosowanie bezprzewodowego
systemu komunikacji głosowej nie stanowi problemu .
Zaleca także
zwrócenie uwagi kapitanom jednostek, że rozpoczynającym pracę po
przerwie na lądzie marynarzom należy przypomnieć zasady BHP, szczególnie
podczas obsługi cum w czasie ruchu jednostki.