Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich uznała za uzasadnione skierowanie do Centrum Wychowania Morskiego ZHP – armatora jachtu „Zjawa IV” oraz do Polskiego Rejestru Statków – klasyfikatora jachtu, zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca:
1) przygotowanie dla jachtu „Zjawa IV” instrukcji eksploatacji jachtu, zawierającej co najmniej informacje o rozmieszczeniu i funkcji zaworów i pomp, w które jacht jest PKBWM Raport końcowy – WIM 16/15 21 wyposażony oraz wskazówki dotyczące rutynowej konserwacji kadłuba i urządzeń na jachcie; instrukcja powinna być przeznaczona dla opiekunów, kapitanów i członków załóg jachtu, i stale aktualizowana o zebrane w trakcie eksploatacji jachtu doświadczenia;
2) przyjęcie i wdrożenie procedury zapewniającej, aby po długotrwałym wyłączeniu jachtu z eksploatacji, w tym po przeprowadzonych istotnych remontach i naprawach, w pierwszych rejsach odbywanych przez jacht obsadzać go załogą dobrze znającą jednostkę i zdolną do reagowania na bardziej prawdopodobne w takich przypadkach sytuacje awaryjne
3) dokonanie analizy ryzyka związanego z organizacją pełnomorskich rejsów z załogami, w skład których wchodzą osoby nie w pełni sprawne i na podstawie wyników tej analizy zaopatrzenie jachtu w odpowiednie dodatkowe wyposażenie bezpieczeństwa na przykład na wypadek konieczności ewakuacji ludzi w trudnych warunkach pogodowych; informacje na ten temat powinny znaleźć się również w instrukcji eksploatacji jachtu, o której mowa w pkt 1;
4) wyposażenie jachtu „Zjawa IV” w alarm wysokiego poziomu wody zęzowej z sygnalizacją na stanowisku sternika.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca dokonanie przeglądu przepisów i procedur dotyczących odnawiania klasy jachtów drewnianych starszych niż 10 lat, ze szczególnym uwzględnieniem:
1) dopuszczalnego okresu między przeglądem kadłuba na doku a końcowym przeglądem jachtu na wodzie;
2) zakresu przeglądu kadłuba;
3) wymagań dotyczących alarmów wysokiego poziomu wody zęzowej;
4) wymagań dotyczących zaopatrzenia jachtu w instrukcje techniczne dotycząceurządzeń i instalacji, w które jacht jest wyposażony.
Wnioski z przeglądu powinny posłużyć do zapewnienia, aby przepisy i procedury stosowaneprzez klasyfikatora były odpowiednie do sprawowania skutecznego nadzoru nad coraz bardziej starzejącą się flotą jednostek drewnianych.