Komisja uznała za uzasadnione skierowanie do armatora łodzi „MIZ-20” zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca armatorowi łodzi „MIZ-20” oraz innych łodzi będących jego własnością lub współwłasnością:
1) przeszkolenie i zwrócenie uwagi zatrudnianym przez siebie szyprom, aby:
a) stosowali się do wytycznych i zasad eksploatacji łodzi zawartych w wydanej dla łodzi „Informacji o stateczności” i rozmieszczali ładunek złowionych ryb zgodnie z przewidzianymi tam stanami załadowania jednostki,
b) kontrolowali zanurzenie dziobu i rufy łodzi, aby nie powodować nadmiernego przegłębienia łodzi złowioną rybą,
c) przy połowie włokiem nie przekraczali jednorazowego dopuszczalnego zaciągu określonego w świadectwie klasy łodzi;
2) zaopatrzenie członków załóg swoich łodzi w lekkie i niekrępujące ruchy kamizelki wypornościowe i nakazanie rybakom pracującym na pokładzie otwartym przy połowie ryb i porządkowaniu sieci, aby w trakcie tego rodzaju prac na pokładzie, niezależnie od warunków atmosferycznych, mieli kamizelki na sobie.
Komisja zwraca uwagę armatora, że każda zmiana sposobu eksploatacji łodzi, w tym wymiana urządzeń maszynowych, pokładowych lub połowowych, powinna być uzgodniona z klasyfikatorem i dokonana odpowiednia zmiana danych w świadectwie klasy łodzi.