Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich po zapoznaniu się z działaniami podjętymi przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie odstąpiła od skierowania do niego zaleceń i jednocześnie uznała za uzasadnione skierowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości, do:
Stocznia jest pracodawcą załóg mustrowanych na statki na okres prób i manewrów stoczniowych do momentu przekazania statku nabywcy. Komisja zaleca, w ramach działań korygujących wynikających z wdrożonego systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, dokonać przeglądu szkolenia posiadanej kadry morskiej oraz zasad zapoznawania się załóg stoczniowych z obsługą, w tym umiejętnościach działania w sytuacjach awaryjnych na remontowanych lub budowanych statkach. Ponadto Komisja zaleca przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa żeglugi ze szczególnym uwzględnieniem przepisów portowych.
Kapitan Portu Gdańsk na wniosek Stoczni remontowej Nauta S.A.
przedstawił warunki jakie muszą zostać spełnione aby statek Skagerak
mógł wejść do portu w Gdańsku. Kopię wysłanego pisma do Stoczni
Remontowej Nauta S.A. otrzymała Stacja Pilotów w Gdańsku.
Jednym z warunków było zalecenie aby wejście do portu odbywało się w porze dziennej.
Państwowa
Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca Stacji Pilotów w Gdańsku
uwzględnianie warunków przedstawionych przez Kapitana portu i
powiadamianie proszącego o wykonanie usługi pilotowej kapitana statku o
konieczności uzyskania zgody Kapitana Portu na odstępstwo od podanych
warunków wejścia statku do portu..