Według statystyk, w tym prowadzonych
przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA), ilość pożarów
na statkach typu ro-ro na przestrzeni ostatnich lat nie zmniejsza się.
Pożary te są o wiele groźniejsze i trudniejsze do opanowania ze względu
na otwarte przestrzenie ładunkowe oraz charakter przewożonego ładunku –
samochody, naczepy, wagony, których awaria lub zły stan techniczny może
być przyczyną pożaru.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich
uznała za uzasadnione sformułowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa,
stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do
zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości i skierowanie ich do
właściwych podmiotów. Zalecenia skierowane do armatora statku oraz jego
klasyfikatora Komisja przesyła również do administracji morskiej państwa
bandery statku – Bahamów.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca armatorowi Stena Line Scandinavia AB:
1)
poddanie statku „Stena Spirit” inspekcji w zakresie weryfikacji
konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej na zgodność z wymaganiami
Konwencji SOLAS’74 i usunięcie wykrytych niezgodności;
2)
przeprowadzenie inspekcji systemu wentylacji ogólnodostępnych
pomieszczeń pasażerskich, mającej na celu wykrycie przyczyn wystąpienia w
trakcie wypadku dużego zadymienia wewnątrz statku w miejscach zbiórek
dla pasażerów;
3) poprawienie planu ochrony przeciwpożarowej statku, w
tym dostosowanie i uzupełnienie symboli graficznych wymaganych zgodnie z
rezolucją IMO A.952(23) w taki sposób, aby odzwierciedlał spełnienie
przez statek obowiązujących wymagań Konwencji SOLAS;
4) wyznaczenie w
pomieszczeniach samochodowych dróg ewakuacji o odpowiedniej szerokości,
prowadzących z najbardziej oddalonego miejsca do drzwi wyjściowych z
pomieszczenia, zapewniających bezpieczną ewakuację pasażerów
przewożonych samochodów, jak i dojście do samochodów ekipie ratowniczej,
w przypadku konieczności podjęcia działań gaśniczo-ratowniczych;
5)
opracowanie procedur awaryjnych dotyczących podjęcia akcji gaśniczej w
przypadku pożaru samochodu w pomieszczeniu samochodowym, w taki sposób,
aby określały wszystkie czynności jakie powinna podjąć załoga po
wykryciu pożaru, w tym: wyłączenie wentylacji, zamknięcie otworów
kanałów wentylacyjnych, uruchomienie odpowiedniej sekcji instalacji
zraszaczowej, zamknięcie i zabezpieczenie drzwi wejściowych klatek
schodowych dla pasażerów;
6) dodanie w procedurach dla załogi,
dotyczących załadunku samochodów ciężarowych chłodni na statek i nadzoru
nad nimi podczas podróży statku (SMM-0187) albo dotyczących patroli
pożarowych (SOM-050), wymogu natychmiastowego wezwania kierowcy pojazdu,
w przypadku wykrycia dymu (pożaru) i identyfikacji samochodu jako
źródła dymu (pożaru);
7) uwzględnienie w procedurach statkowych oraz w
rozkładach alarmowych dodatkowych działań załogi (zakresu obowiązków
poszczególnych członków załogi) podczas gaszenia pożaru w przypadku gdy
statek przygotowuje się do manewrów lub jest w trakcie manewrów
wejściowych do portu;
8) przeprowadzenie na statku przez instytucję
uprawnioną do prowadzenia szkoleń przeciwpożarowych dodatkowych szkoleń i
ćwiczeń pożarowych załogi w zakresie prowadzenia akcji gaśniczej w
pomieszczeniach samochodowych, w tym w szczególności gaszenia pożarów
instalacji elektrycznych i agregatów chłodniczych przewożonych pojazdów;
9)
poprawienie instrukcji obsługi instalacji zraszaczowej w taki sposób,
aby numeracja sekcji instalacji odpowiadała numeracji podanej na planie
ochrony przeciwpożarowej;
Ponadto Komisja zaleca rozważenie zastosowania takich rozwiązań konstrukcyjnych w pomieszczeniach samochodowych, które:
a)
wyeliminują w przyszłości możliwość nieuprawnionego otwarcia drzwi
wejściowych do pomieszczeń samochodowych, np. takich jak: odłączenie
funkcji automatycznego otwierania drzwi po aktywacji instalacji
wykrywania pożaru lub dodanie funkcji ponownego zablokowania zdalnie z
mostka drzwi wejściowych dla pasażerów, przy jednoczesnym zapewnieniu
załodze możliwości otwarcia każdych drzwi i wchodzenia do tych
pomieszczeń np. przez użycie kodu lub karty magnetycznej,
b)
zapobiegną przedostawaniu się ewentualnych wycieków cieczy palnych z
rurociągów prowadzonych pod sufitem na pracujące agregaty chłodnicze
przewożonych pojazdów (na przykład osłon metalowych).
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca towarzystwu klasyfikacyjnemu Lloyd’s Register, upoważnionemu przez Bahamy – państwo bandery statku do zatwierdzania statkowych planów bezpieczeństwa, sprawdzenie planów ochrony pożarowej statku „Stena Spirit” na zgodność z międzynarodowymi wymaganiami Konwencji SOLAS w zakresie ochrony przeciwpożarowej dla statków typu ro-ro i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zwrócenie się do armatora statku o ich skorygowanie.
Państwowa Komisja Badania Wypadków
Morskich zaleca inspektorom Inspekcji Państwa Portu przeprowadzenie
inspekcji w zakresie stanu bezpieczeństwa technicznego konstrukcji i
wyposażenia promu „Stena Spirit”, na zgodność z obowiązującymi w tym
zakresie wymaganiami Konwencji SOLAS.
Inspekcja powinna obejmować
sprawdzenie podziału konstrukcyjnego poszczególnych stref, przejść
pomiędzy nimi, zabezpieczenia otworów w przegrodach pomiędzy strefami
biorąc pod uwagę fakt, że w czasie pożaru dym z ze strefy ładunkowej
przedostał się do strefy w której przebywali pasażerowie i na stanowiska
zbiórek w czasie alarmów.
Inspekcja powinna również obejmować
sprawdzenie dokumentacji dotyczącej ochrony przeciwpożarowej (plan
ochrony przeciwpożarowej, plan utrzymania i konserwacji wyposażenia
przeciwpożarowego) oraz zapisów dotyczących okresowych szkoleń i ćwiczeń
pożarowych na statkach.
Państwowa Komisja Badania Wypadków
Morskich poddaje pod rozwagę ministra właściwego do spraw gospodarki
morskiej przedstawienie w Podkomitecie SSE (Safety Systems and
Equipment) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) następujących
propozycji zmian do Konwencji SOLAS dotyczących dodatkowych wymagań w
zakresie bezpieczeństwa pożarowego statków pasażerskich ro-ro –
nowobudowanych:
1) w pomieszczeniach ładunkowych ro-ro wszystkie
przewody elektryczne, rurociągi systemów hydrauliki i przewody innych
systemów mających istotny wpływ na bezpieczeństwo statków, prowadzone
pod sufitem, powinny być zabezpieczone stalową osłoną przed uszkodzeniem
na skutek pożaru pojazdów w tych pomieszczeniach; zamiast stosowania
osłon na kable elektryczne, kable takie mogą być wykonane jako
ognioodporne;
2) w pomieszczeniach ładunkowych ro-ro na pokładzie
samochodowym powinny być wyznaczone oddzielne rzędy do parkowania
(ustawiania) samochodów chłodni i powinno być zapewniona odpowiednia
ilość miejsca dla dostępu do obsługi (kontroli) tych samochodów podczas
podróży statku; przejście z jednej strony wyznaczonego rzędu samochodów
powinno wynosić co najmniej tak, aby umożliwiało swobodne dojście do
samochodu strażakom w aparatach oddechowych i ubraniach ochronnych
podczas akcji gaśniczo-ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, takich jak
pożar samochodu.